KENTDEHA

TERAPİ KOLTUĞU (31 AĞUSTOS 2020)

TERAPİ KOLTUĞU (31 AĞUSTOS 2020)
LEVENT KAYIKCI
LEVENT KAYIKCI( leventk@kentdeha.com.tr )
2.107 views
31 Ağustos 2020 - 9:03

PANİK BOZUKLUK

Panik atak veya panik bozukluk, toplumda son zamanlarda bir hayli fazla görülmeye başlandı. Bireyin beklemediği bir anda ve hiçbir sıkıntısı yokken ortaya çıkabilen bu sorun; en belirgin şekliyle göğüste bir ağrı ya da baş dönmesi ile kendini gösteriyor. Belirgin yakınmalar arasında; çarpıntı, titreme, terleme, sıcak basması, bulantı, kolda uyuşma vb. şekilde görülmektedir. Kişi ne zaman atak geçireceğini bilmediği için sosyal yaşantısını sürekli endişe içinde geçiriyor.

*

Kişi tedavi olduktan sonra da bu tarz kaygıları yaşamaya devam edebilmektedir. Önemli olan kişinin duygularının farkında olması ve gerçeklik algısını kaybetmemesidir. Yaşanılan atağın sadece o duruma özgü olduğu, geçici olduğu fark edilmelidir. Özellikle içinde bulunduğumuz dönem de panik atak benzeri tepkiler birçoğumuz geçirmekteyiz. Covid-19 salgınıyla birlikte yaşadığımız korku, kaygı ve panik durumları beraberinde birtakım krizlere getirmektedir. Yaşadığımız süreç içerisinde panik atak benzeri belirtiler geçirdik, geçirmeye de devam ediyoruz. Özellikle nefes almada güçlük, titreme, mide bulantısı, bedenin bir bölgesinde uyuşma, kalpte çarpıntı vb. tepkilerin yaşanması bizde panik atak geçirme düşüncesini tetiklemektedir.

*

Fakat içinde yaşadığımız döneme ait olan bu tepkiler her zaman panik bozukluk yaşandığı anlamına gelmez. Verdiğiniz tepkiler panik atak geçirdiğinizi gösterebilir ama bu sizi panik bozukluğuna sahip bir birey olduğunuzu göstermez. Yaşamış olduğunuz derin duyguların bir nevi patlaması olarak ortaya çıkan atak krizlerinin kontrolü sizlerin elinde. Depresyon, kaygı, panik, endişe, takıntılı düşünceler bu ve benzeri psikolojik kökenli yaşadığınız duygular devamında atak geçirmenize sebep olabileceği gibi sizlerin sosyal yaşam fonksiyonlarını sekteye uğratabileceğini de göz ardı etmemeniz gerekir. Aşağıda verdiğim öneriler ile panik atağı kontrol altına alabilmeniz mümkündür:

Panik atak belirtilerinin aklınızdan geçenlerle ilişkili olduğunu fark edin,

Yalnız olmadığınızı kendinize hatırlatın,

Panik atak geçiren başka insanlar ile tanışın,

Panik atak durumlarında gözlerinizi kapatmak yerine bir şeye odaklanın,

Spor yapın,

Profesyonel destekle bu hastalığının üstesinden kolayca gelebileceğinizi unutmayın,

Panik atağın çok sık görülen ve tedavisi kolay bir bozukluk olduğunu bilin.

Sağlıcakla kalın…

Levent KAYIKCI

Uzm. Klinik Psikolog

NOT: Yazılar, yazarın kendi hukuki sorumluluğundadır.